Amerikanske fotballstjerner bruker pilates som snarvei til en skadefri kropp.

Amerikanske fotballstjerner trener pilates – det er snarveien til en skadefri kropp.

Primærfunksjonen til kjernemuskulaturen er stabilisering og støtte av ryggsøylen og den beste treningen er pilates.

En svak kjernemuskulatur er som en en hageslange uten vann. Det blir lett knekk på slangen ved den minste belastning. Dette kan medføre trykk på nerver og nervesignalene blir svakere. Ta vare på kroppen din med pilates!

 

 

Likte du denne artikkelen? Vær så snill å klikk “Liker” og del gjerne med dine venner.  

Hvorfor jeg digger pilates

Hva det går ut på, og hva du IKKE får ut av å trene pilates.

Før jeg forstod pilates syntes jeg det var en meningsløs treningsmetode.

Skrevet av: Erik Roland

Skrevet av: Erik Roland

Min kone Consuela var den første av oss som begynte med pilates. Hun trente på stuegulvet foran tv’n til en pilates dvd mens jeg trente med manualer og vektstang. Jeg var en stor motstander av pilates i et helt år. Faktisk, så frarådet jeg Consuela å trene pilates fordi det så for lett ut. Jeg mente at hun heller burde løfte manualer og vekt-stang sånn som meg fordi det hadde et poeng, man ble jo sterkere.

Jeg er en utålmodig fyr, hvis jeg ikke ser poenget i noe så vil jeg fort forkaste det og ikke sløse bort tid.

Hvis du ikke skjønner poenget med pilates og prøver noen av øvelsene så føles det veldig enkelt. Bortsett fra noen fine tøye-øvelser så føles det lett meningsløst – så enkelt at menn som meg aldri i livet vil kunne tenke meg å fortsette med det.

Men jeg lot meg overtale til å prøve pilates. Og etter noen uker så begynte jeg å skjønne ting. Jeg skjønte hva vi egentlig trener når vi gjør øvelsene. Og enda bedre, jeg fikk sixpack, noe jeg absolutt kunne se nytte av!

Joseph pilates (1883-1967), var ikke bare turner, bodybuilder og bokser. Han var et trenings-geni, og han kalte treningen “contrology”. Til alle menn: Uansett hva som er din bakgrunn – hvis du trener i henhold til ditt nivå så er det sinnsykt krevende (hurra!) – Pilates eller “contrology” er ikke noe husmortrim!

Terapi og Trening

En pilatestime involverer mange øvelser fra turn og som du sikkert vet så dekker turning alle deler av fitness begrepet. Men flere av pilatesøvelsene er også mer vedlikehold og behandling/vedlikehold av bindevevet og lymfesystemet i kroppen. Rolige bevegelser synkronisert med pusten masserer og gir terapi mens du henter deg inn mellom de tyngre øvelsene.

pilates180_IMG_0773

Pilates har blitt berømt som en metode som eliminerer rygg og skulderplager. Det er en treningsmetode som krever høy presisjon og fokus for å utvikle både styrke og fleksibilitet i skjelettmuskulatur. Men hva med folk som allerede er spreke? En avansert pilatestime kan beskrives som styrketrening for turnere, dvs turning uten akrobatiske elementer. Du får en kropp som er meget sterk og bevegelig, særlig i kjernemuskulatur og skuldre. Du får super holdning og balanse – kort sagt du får kropp som en turner.

Pilates er mest styrketrening – spesielt for kjernemuskulaturen og skuldrene. Bare tenk på dette: Vi har en overkropp, med armer og ben som vedheng. Det er bare logisk at hvis du vil bli sprek og sterk så må du begynne med overkroppen først og det vil si kjernemuskulaturen og skuldrene. Bare pilates har denne tankegangen – men det er mye mye mye mer! Pilates er et komplett system for bevegelse basert på somatiske teknikker som programmerer kroppen for optimal bevegelse. Om du skal løfte vekter, løpe, bokse, spille golf, gjøre yoga, etc så vil du ta alt til et helt annet nivå om du bruker kroppen din i henhold til “contrology”.

Et “engram” er et program for bevegelse. Det er på en måte software som ligger i hjernen din som får kroppen (din hardware) til å bevege seg og utvikle seg. Under oppveksten blir hjernen din programmert til å iverksette ulike mekanismer i kroppen din for at du f.eks skal kunne løfte armene over hodet. Du trenger bare å bestemme deg for å løfte armene over hodet, så går de opp av seg selv.

Alle av oss har hundrevis av slike engrammer og dansere og folk som driver med kampsport eller annen idrett forsøker å polere disse engrammene for å gjøre disse bevegelsene så effektiv som mulig for økt styrke, presisjon, hurtighet, utholdenhet, osv.

jeg er absolutt ingen fan av å bare trene en ting! Men ingenting har gitt meg mer forståelse om min egen kropp enn pilates.

La oss si at du er en bokser eller en danser som vil bli så god som mulig. Hvordan vet du om du trener opp engrammene dine riktig? Du går til en som har skikkelig peiling på pilates! Systemet er allerede designet takket være Jospeh Pilates. Det er bare å ta det i bruk! Det er derfor pilates regnes som et ”hemmelig våpen” blant topp profesjonelle idrettsutøvere innen MMA, basketball og amerikansk fotball (f.eks Kobe Bryant, Joseph Henle, Lebron James, Rashon Lewis, ect (les mer på www.pilatesstars.com). Vil du bli personlig trener? Da jeg tok min PT-utdannelse sa læreren til meg ”Erik du er den beste eleven jeg har hatt – noensinne!” – fordi jeg hadde skikkelig peiling på alt om korrekt teknikk og utførelse, takket være pilates.

Hva skjer med kroppen til folk som har dårlig software for bevegelse? Foruten at de aldri vil nå potensialet sitt som utøver av noe innenfor fysisk bevegelse, så kan vi liste opp skulderplager, smerter i ledd som knær, albue, korsrygg, nakke og dårlig immunsystem.

Mitt råd til alle som leser dette er at du med en gang finner deg en mester i pilates og går for å trene for å oppgradere engrammene dine:

  • slik at du alltid beveger deg perfekt og aldri får plager mer for resten av ditt liv
  • Slik at du føler deg vel i kroppen din
  • og blir dyrisk sterk i kjernemuskulatur og skuldre
  • og blir fleksibel/mobil der du trenger det mest.

Dette får du ikke av pilates:

  • Store muskler i armer og ben. Til det har vi vektløfting.
  • Mindre mage eller fettprosent. Ja, du får “flat” mage om du allerede er slank, men vil du ned i vekt så må du lære om kosthold. (ta kontakt om du ønsker en personlig trener).

Til slutt – jeg er absolutt ingen fan av å bare trene en ting. Jeg trener alt! Men ingenting har gitt meg mer forståelse om min egen kropp enn pilates. Det gir en unik innsikt og forståelse av andre treningsformer og derfor anbefaler jeg alle å prøve å få litt pilates inn i treningsopplegget.

Likte du denne artikkelen? Vær så snill å klikk “Like” og del denne artikkelen med dine venner.