Do you even move?

Ikke sløs bort muligheten til å bevege HELE kroppen neste gang du går til et treningssenter for kun å trene rygg eller armer. Og nei, denne gangen tenker jeg ikke på at bevegelse er bra for mobilitet/fleksibilitet, koordinasjon og balanse – det er livsviktig for god helse.

Skrevet av: Erik Roland

Skrevet av: Erik Roland

Hvorfor er bevegelse viktig for helsa?
Vi tar det ofte for gitt at sirkulasjonen går som den skal så lenge hjertet slår. Sannheten er at vi må skape bevegelse i tillegg – det er livsviktig – og her får du forklaringen på hvorfor.

Bevegelse er livsviktig fordi det er bevegelse som holder lymfesystemet igang.
Lymfesystemet er transportsystem for de viktige hvite blodlegemene og kan sees på som immunapparatet vårt. Det er kroppens forsvar mot virus, bakterier og kreft.
Uten lymfesystemet som strekker seg ut over hele kroppen hadde vi vært prisgitt enhver infeksjon.

Blodsystemet har som kjent en egen pumpe som sørger for bevegelse i væsken, men lymfesystemet et åresystem uten en pumpe. Lymfekjertlene presses sammen av kroppens forskjellige bevegelser. På den måten holdes væsken i bevegelse. Hvis kroppens muskler ikke er aktive vil dette medføre at lymfesystemet ikke fungerer som det skal. Vi Mennesker MÅ bevege oss for å holde oss friske! Å sitte i flere timer hver dag er FARLIG! Du utsettes for risiko for sykdommer og levetiden forkortes.

Lymfesystemet er et aggressivt forsvar. Allergier er eksempel på at immunforsvaret overreagerer mot inntrengere, som for eksempel pollen. I tillegg har det viktige oppgaver som å fange opp ulike elementer som har trengt seg gjennom blodkarene, sortere ut avfallsstoff, og samle opp overflødig væske.

Tenk på dette neste gang du går til et treningssenter for kun å trene rygg eller armer. Ikke sløs bort muligheten til å bevege HELE kroppen.

morning stretchDet er deilig å strekke seg om morgenen ikke sant? Det er instinkt å gjøre det og det føles godt fordi det er kroppens måte å fortelle oss at vi gjør noe riktig. Dyr gjør det hele tiden, men vi mennesker lever så mye oppi hodet at vi ignorerer det for ofte. Ta deg tid hver morgen og strekk skikkelig i alle retninger. Det øker fleksibilitet, fjerner spenning og øker sirkulasjon. Strekk alle ledd i alle mulige retninger. Ta med deg denne rutinen gjennom hele dagen. Hvis du trener yoga og pilates daglig har du ingenting å bekymre deg for 🙂


ConorMcGregor“I wake up, I drink water, I stretch, I begin to loosen up and then I continue moving throughout the day. I’ll hit the gym or I’ll take a class of taekwondo, jiu-jitsu, Capoeira, boxing, or do some yoga. Variety is the best way. I honestly believe we are movers. As humans, we are built to move. Movement is the best form of medication.” – Conor McGregor

 

Likte du denne artikkelen? Vær så snill å klikk “Liker” og del gjerne med dine venner.  


Relatert artikkel:

Hva skjer med kroppen til folk som har dårlig software for bevegelse? Foruten at de aldri vil nå potensialet sitt som utøver av noe innenfor fysisk bevegelse, så kan vi liste opp skulderplager, smerter i ledd som knær, albue, korsrygg og nakke…. Les mer